Danijela Princi Grgat
iz Hrvatskog instituta za financijsku edukaciju kazala je u HTV-ovoj
emisiji "Potrošački kod" kazala je kako je preporuka potrošačima kad
ugovaraju bankarske usluge da pogledaju koje usluge uistinu trebaju, od
onih koje koriste.
- Jednom kad utvrde koje usluge im uistinu trebaju, trebali bi s tim informacijama otići u banku i tražiti koja je ponuda za njih najbolja. Jer trenutno puno korisnika plaća usluge koje ne koriste. Možda koriste neke pakete, a da pritom uopće usluge koje se nude u tom paketu njima ne koriste. U vremenima kad se naknade povećavaju bilo bi dobro napraviti reviziju usluga koje su nam potrebne i zatražiti nešto što je povoljnije, poručila je Princi Grgat.
Na pitanje je li banka dužna informirati građane prije nego što potpišu ugovor o kojim naknadama se radi, Andrea Lučić s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu odgovara kako je banka svakako dužna informirati ih.
- Postoji izvrstan pregled kojeg nudi HNB na svojim stranicama, jednu usporednicu troškova koje banke naplaćuju u raznim vrstama usluga koje se može koristiti za dobar pregled najjeftinijih u usporedbi onih najskupljih banaka trenutno aktualnih na hrvatskom tržištu, kazala je Lučić.
- Ono što su banke napravile je da nude tržištu cijeli dijapazon usluga koje onda grupiraju u određene pakete i tako targetiraju određene grupe potrošača ne bi li se što bolje pozicionirali i što više prihoda priskrbile, pojašnjava.
- Mi danas govorimo u aktualnim najavama ministra o ukidanju naknade za vođenje tekućeg računa ili primjerice smanjivanju naknade za razno razne usluge platnog prometa. Međutim, postoji niz drugih usluga na kojima banke i dobro zarađuju. Usluge mobilnog bankarstva, internetskog bankarstva i to se rijetko promatra kao jedinična usluga, već jedno bez drugog gotovo pa i da ne može. Ako gledamo prema smanjivanju tih troškova, postoje danas izvrsna visokotehnološka rješenja koja nude opciju platnog prometa bez ikakve naknade, plaćanja računa bez ikakve naknade. Znači, ako su ljudi uistinu vođeni time da smanje troškove koje imaju za takve usluge, onda bi trebali ići u tom smjeru, kazala je Lučić.
Vrste i visine naknada za sve bankarske usluge javno su dostupne
Nakon što je najveća banka najavila rast cijena naknada pitanje je dana kada će to učiniti i druge banke.
Vrste i visine naknada za sve bankarske usluge javno su dostupne, ali zbog neujednačenosti usluga nije ih lako uspoređivati.
Snalaženje i usporedbu trebao bi olakšati HNB-ov preglednik, no mnogi se i u njemu ne snalaze.
No u jednom su građani složni - naknade su previsoke.